Migréna, veľký strašiak žien: jej spúšťače, príčiny a riešenie

Každého z nás už aspoň raz pochytila bolesť hlavy, dokonca taká, že to bolo až na nevydržanie. Najčastejšie siahame po rôznych tabletkách proti bolesti, prípadne zvolíme kľudový režim. Čo však v tom prípade, keď trpíme migrénami?

Bolesť hlavy a migréna

Aký je rozdiel medzi „obyčajnou“ bolesťou hlavy a migrénou?

Bolesť hlavy

Pri bolesti hlavy pociťujeme mierny až stredne silný tlak a to najmä v oblasti čela, na oboch stranách hlavy prípadne v zátylku. Bolesť môže prameniť z krčnej chrbtice. Ako prišla tak väčšinou aj odíde.

Čo sú najčastejšie príčiny bolesti hlavy?

  • stres
  • únava a nevyspatosť
  • výkyvy počasia
  • dehydratácia
  • alkohol, káva

Migréna

Migréna na rozdiel od bolesti hlavy nie je iba obyčajná bolesť, ale je silnejšia, dlhotrvajúcejšia a intenzívnejšia. Može trvať aj viac dní. Častokrát absolútne znemožní naše každodenné činnosti, či už v práci alebo v domácnosti. Vadí nám každý zvuk, hluk a svetlo. Najčastejšie postihuje ženy, dokonca trikrát častejšie ako mužov, občas sa objaví aj u detí. Doprajte preto deťom dostatok spánku a pitného režimu, najlepšia je v tomto prípade čistá voda. U detí sa vyskytuje migréna ako u chlapcov, tak aj u dievčat asi rovnako. Mení sa to v období dospievania, kedy začnú mať mladé dievčatá menštruáciu.

Najčastejšie príznaky migrény sú nasledovné:

  • silná pulzujúca bolesť hlavy
  • točenie hlavy
  • nevoľnosť až zvracanie
  • citlivosť na svetlo a zvuk
  • zhoršujúca sa boleť pri pohybe
  • môže sa opakovať aj niekoľkokrát do mesiaca

Spúšťačmi migrény sú:

  • niektoré jedlá ako napr. čokoláda, citrusy, prípadne niektoré syry ( stravujte sa s rozumom, uprednostnite veľa zeleniny, ovocia, celozrnných výrobkov a chudého mäsa a rýb)
  • niektoré nápoje ako červené víno a káva
  • hormóny ( pred alebo počas menštruácie)
  • nevyspatosť (skúste spať aspoň 6-8 hodín denne)
  • celková únava a stres
  • zvýšený krvný tlak

Čo pomáha na migrénu

Migrenici veľmi dobre vedia, že im najviac pomáha kľud, tma, ticho a dobrý dlhý spánok. Ako sa hovorí ticho lieči. Dôležité je postupne dopĺňať tekutiny, samozrejme vyhýbať sa káve. Ak musíte byť nevyhnutne v práci, skúste si spraviť prítmie a zbytočne sa nestresovať. Častokrát spôsobuje bolesť hlavy ochorenie chrbtice, v tom prípade by ste mali zvoliť vhodné cvičenie, prípadne masáž.

Pozor na bolesť hlavy, ktorá príde doslova z minúty na minútu a je taká intenzívna, že vám zhorší videnie, či dokonca nastanú problémy s rečou či chôdzou! V tom prípade ide mnohokrát o cievnu mozgovú príhodu. Okamžite vyhľadajte lekársku pomoc. Ak vás teda chytí boleť hlavy, dajte si čo najskôr liek proti bolesti. Ak sa jedná o migrénu, ktorá sa častokrát opakuje, dokonca aj viackrát do mesiaca, najlepšie je navštíviť lekára, ktorý vám najlepšie poradí čo ďalej. Lieky proti bolesti už v tomto prípade nepomáhajú.

Dobrá rada na záver

Výskyt migrén môžete znížiť až o polovicu, ak budete dbať o správnu životosprávu. Doprajte si prechádzky a pobyt v prírode, nestresujte sa, oddychujte, pokiaľ vám to čas dovolí. A hlavne veľa spite.

Zuzka - absolventka štúdia cestovného ruchu,mamina 2 synov a manželka, ktorá rada spoznáva nové miesta. Má rada filmy,knihy a športy,či už pasívne alebo aktívne.