10 zdravých potravín, ktoré by doma nemali chýbať

Všetci chceme dlhý a zdravý život. Samozrejme, aby sa nám toto želanie splnilo, je potrebné sa počas celého života starať o svoje telo a dušu. Udržovať ich v zdraví a vitalite. Aby bolo vaše telo zásobené všetkými dôležitými živinami, pripravte si pero a spíšte si nový nákupný zoznam.

Zdravé potraviny – čím sú výnimočné?

To, či je jedlo zdravé alebo nezdravé, závisí od veľkého množstva faktorov. Jedným z nich je napríklad pomer hustoty živín a energetickej hodnoty potraviny. Hustota živín popisuje množstvo prítomných vitamínov , minerálov a sekundárnych rastlinných látok. Platí, že čím vyšší je počet živín, tým vyššia je aj ich hustota. Súčasne však svoju rolu zohráva aj hodnota energie. Tá by mala byť čo najnižšia, čo je prípad, keď potravina obsahuje veľa vody a vlákniny s malým množstvom cukru a tuku. Patria sem napríklad potraviny s veľkým množstvom nasýtených mastných kyselín, soli, cholesterolu a živočíšne bielkoviny z mliečnych výrobkov a mäsa.

 

A teraz vám už naozaj predstavujeme zoznam super zdravých potravín:

Kel

Kel je bohatý na vitamíny C, A a K a zároveň poskytuje vápnik, horčík, meď, draslík a ďalšie živiny. Tento výnimočný druh zeleniny detoxikuje črevá a odstraňuje zápchu, rýchlo regeneruje sliznice čriev, posilňuje všetky sliznice v organizme, chráni bunky pred vplyvom voľných radikálov, zastavuje procesy starnutia v organizme, znižuje hladinu cholesterolu a koncentráciu tukov v krvi a pod.

Brokolica

Brokolica je jednou z najzdravších zelenín vôbec. Na 100 gramov obsahuje len 34 kalórií – ideálne pre každú diétu. Zároveň 3 gramy bielkovín a 2,6 gramu vlákniny, ktoré vám zaistia rýchle zasýtenie a optimálne trávenie. Brokolica je taktiež bohatá na cenné antioxidanty, vitamíny C a K, kyselinu listovú, draslík a ďalšie minerály.

Sušené paradajky

Sušené paradajky obsahujú lykopén a nieje ho málo – neskutočných 45,9 gramov na 100 gramov. Lykopén je najsilnejší známy antioxidant rastlinného pôvodu, ktorý je získaný zo špeciálnej odrody paradajok. Chráni organizmus pred nádorovými ochoreniami, má priaznivý vplyv na srdce, krvný tlak, prostatu a pokožku. Znižuje tiež riziko vzniku mnohých chronických chorôb, napríklad rakoviny.

Jablká

Vitamíny obsiahnuté v jablku spomaľujú proces starnutia nášho organizmu. Stačí skutočne jedno jablko denne a budeme sa cítiť. Jabloň je u nás najrozšírenejším ovocným stromom a je právom považovaná za najstarší ovocný strom. A práve preto by sme mali čo najviac konzumovať naše sezónne ovocie. Jablká sú výborným zdrojom vlákniny a vitamínu C. Málokto vie, že pomáhajú pri chudnutí niekoľkými rôznymi spôsobmi. Navyše vďaka vysokému obsahu vlákniny zvyšujú pocit sýtosti. Okrem iného, jablká kladne pôsobia na zdravie srdca, a to hneď niekoľkými spôsobmi. Jednak obsahujú veľké množstvo vo vode rozpustnej vlákniny, ktorá znižuje cholesterol a polyfenoly, ktoré znižujú krvný tlak a riziko vzniku cievnej mozgovej príhody.

Ľanové semiačka

Ľanové semená sú skvelým zdrojom omega-3 mastných kyselín. Tieto chránia srdce a posilňujú imunitný systém. Na to, aby ste urobili niečo dobré pre telo, stačí ak dve polievkové lyžice zmiešate do jogurtu, smoothie alebo ovsených vločiek. Semiačka sú zároveň skvelé v boji proti zápalu, proti autoimunitným ochoreniam a taktiež môžu znižovať vznik určitých druhov rakoviny.

Zelený čaj

Zelený čaj má vysoký obsah prirodzene sa vyskytujúcich silných antioxidantov polyfenolov. A to konkrétne ich najrozšírenejšiu skupiny zlúčenín flavenoidy. Rozoznávame veľa druhov flavenoidov, v zelenom čaji sa však vo vysokej koncentrácii nachádzajú najmä katechíny. Tie prosperujú takmer každému orgánu v tele. Chránia srdce, nervovú sústavu, bojujú s obezitou, sú antikarcinogénne, antidiabetické, pomáhajú pečeni aj cievam.  Šálka zeleného čaju denne a budete sa cítiť lepšie.

Čučoriedky

Sú malé, guľaté, fialové, chutné a skutočne veľmi zdravé. Čučoriedky majú mimoriadne vysoký obsah karoténov, vlákniny, vitamínu C, vápnika. Sú plné antioxidantov a sú účinným prírodným liekom proti hnačke. Znižujú krvný tlak, priaznivo pôsobia na zdravie srdca, mozgu a pomáhajú nám udržiavať zdravú a krásnu pokožku.

Ryby s vysokým obsahom tuku

Losos, makrela, sleď, ančovička a sardinky patria k najzdravším živočíšnym potravinám. To je dané predovšetkým vysokým obsahom polynenasýtených omega-3 mastných kyselín EPA a DHA. Okrem toho, že chránia srdce a posilňujú imunitný systém, podporujú zdravú hladinu cholesterolu a bojujú so zápalmi v tele. Zaraďte ich preto do svojho týždenného jedálnička!

Strukoviny

Strukoviny sú skvelým zdrojom zdravej vlákniny, vrátane takzvaného rezistentného škrobu a rozpustnej vlákniny. Telu dodávajú bielkoviny, vitamíny B a sú taktiež jedným z najlepších rastlinných zdrojov železa. Na druhej strane je dobré nezabudnúť, že surové strukoviny obsahujú antinutričné látky, ktoré môžu byť zdraviu škodlivé. Strukoviny musíte preto pred konzumáciou správnym spôsobom upraviť.

Vlašské orechy

Vlašské orechy obsahujú draslík, horčík, fosfor, železo, zinok, meď, mangán, kyselinu listovú, pomerne veľké množstvo vitamínu E, B1, B2,B3 a B6. Spomínané železo pomáha pri chudokrvnosti, zinok je potrebný pre zdravé a silné vlasy, pokožku, či nechty. Tieto orechy by sme mali konzumovať pravidelne a to v menších množstvách (cca 5 kusov denne). Pre dosiahnutie maximálneho účinku je dobré ich poriadne rozžúvať.

Lucia - absolventka marketingovej komunikácie, žijúca v Nemecku a pracujúca v reklamnej agentúre. Miluje výzvy, cestovanie, písanie, pečenie, dobré jedlo a pútavé knihy.