Stravovanie a diéty: Každý deň bez zápchy – jedine s vlákninou

Stravovanie a diéty: Každý deň bez zápchy – jedine s vlákninou

Zápcha nás môže sprevádzať kdekoľvek – na dovolenke, na návšteve u rodinných príslušníkov alebo aj v práci. Spôsobiť ju môže zmena stravy, stres a dokonca aj nedostatok pohybu. Bojujte s týmto problémom pridaním vlákniny do vášho jedálnička.

Vláknina stravovanie

Vláknina zahŕňa časti potravín, ktoré vaše telo nedokáže stráviť alebo absorbovať. Na rozdiel od iných zložiek potravy, ako sú tuky, bielkoviny alebo sacharidy – ktoré vaše telo rozkladá a absorbuje – vlákninu vaše telo nestrávi. Namiesto toho prechádza relatívne neporušená cez váš žalúdok, tenké črevo a hrubé črevo a von z vášho tela.

Vláknina sa bežne klasifikuje ako rozpustná, ktorá sa rozpúšťa vo vode, alebo nerozpustná, ktorá sa nerozpúšťa.

Rozpustná vláknina : Rozpustná vláknina sa nachádza v ovse, hrachu, fazuli, jablkách, citrusových plodoch, mrkve, jačmeni, psylliu a  guarovej gume.

Nerozpustná vláknina : Celozrnná múka, pšeničné otruby, orechy, fazuľa a zelenina, ako je karfiol, zelené fazuľky a zemiaky, sú dobrým zdrojom nerozpustnej vlákniny.

Prečo je vláknina dôležitá pre telo ?

  1. Normalizuje pohyby čriev – Vláknina zvyšuje hmotnosť a veľkosť vašej stolice a zmäkčuje ju. Objemná stolica ľahšie prechádza, čím sa znižuje pravdepodobnosť zápchy. Ak máte riedku, vodnatú stolicu, vláknina môže pomôcť pri jej stuhnutí, pretože absorbuje vodu a dodáva jej objem.
  2. Pomáha udržiavať zdravie čriev – Strava s vysokým obsahom vlákniny môže znížiť riziko vzniku hemoroidov. Napríklad vláknina z guarovej gumy (PHGG) funguje ako prebiotikum vďaka svojej schopnosti fermentácie.
  3. Znižuje hladinu cholesterolu – Rozpustná vláknina nachádzajúca sa vo fazuli, ovse, ľanových semienkach, ovsených otrubách a guarovej gume môže pomôcť znížiť celkovú hladinu cholesterolu v krvi.
  4. Pomáha kontrolovať hladinu cukru v krvi – U ľudí s cukrovkou môže vláknina – najmä rozpustná – spomaliť vstrebávanie cukru a pomôcť zlepšiť hladinu cukru v krvi. Zdravá strava, ktorá obsahuje nerozpustnú vlákninu, môže tiež znížiť riziko vzniku cukrovky 2.
  5. Pomáha pri dosahovaní zdravej hmotnosti – Potraviny s vysokým obsahom vlákniny zvyčajne zasýtia viac ako potraviny s nízkym obsahom vlákniny, takže je pravdepodobné, že zjete menej kalórii zostanete dlhšie spokojní so svojou váhou.

Potraviny obsahujúce vlákninu

Hrušky – Šťavnaté a chutné hrušky sú plné vitamínov a minerálov a patria medzi ovocie, ktoré obsahuje najväčšie množstvo vlákniny

Jahody – Sú neuveriteľné lahodné a svieže, vynikajúco nahradia sladkosti, sú plné vitamínu C a obsahujú najviac živín.

Avokádo – Má tiež veľa vitamínu C, draslíku, vitamínu E a rôzne vitamíny B. Taktiež má viacero pozitívnych účinkov.

Jablká – Patria k najchutnejšiemu ovociu, aké môžete vôbec jesť a obsahujú obrovské množstvo vlákniny.

Banány – Banány sú dobrým zdrojom mnohých živín, vrátane vitamínu C, vitamínu B6 a draslíka. Zelený alebo nezrelý banán má taktiež veľké množstvo rezistentného škrobu, typu nestráviteľného uhľovodíku, ktorý funguje ako vláknina.

Mrkva – Mrkva je chutná, chrumkavá koreňová zelenina plná živín. Má množstvo vitamínu K, vitamínu B6, horčíka a betakaroténu, antioxidantu, ktorý sa vo vašom tele premieňa na vitamín A.

Cvikla – Cvikla, alebo červená repa, je koreňová zelenina bohatá na viaceré živiny ako kyselina listová, železo, meď, mangán a draslík. Taktiež je plná neorganických dusičnanov, živín, ktoré pomáhajú pri regulácii krvného tlaku.

Brokolica – Chrumkavá a chutná  brokolica je typ hlúbovej zeleniny, ktorá ma najvyšší podiel živín na svete. Je plná vitamínov B, C a K, kyseliny listovej, draslíka, mangánu a antioxidantov. V porovnaní s ostatnou zeleninou je tiež relatívne bohatá na bielkoviny.

Strukoviny, obilniny a orechy – Hlavným zdrojom vlákniny sú strukoviny, obilniny, orechy a semiačka. Najviac vlákniny (ale taktiež vitamínov skupiny B, železa a vitamínu E) sa nachádza vo vonkajších vrstvách obilných šupiek. Avšak ak sa obilie spracováva na múku, tieto vonkajšie vrstvy sa väčšinou odstraňujú – aby múka vydržala dlhšie. Práve preto sú najlepšími zdrojmi vlákniny celozrnné výrobky, ako nelúpaná ryža, celozrnné cestoviny alebo chlieb.

Keď vláknina, tak OptiFibre®

Ak má váš jedálniček napriek tomu nedostatok vlákniny, doplňte ju pomocou potraviny OptiFibre® . OptiFibre® je 100% prírodná vláknina, ktorá obsahuje semená z guarovej rastliny (PHGG). Vo forme prášku je úplne rozpustná a môže sa vmiešať do teplých aj studených nápojov, či do mäkkých jedál (napr. jogurt). Žiadna horkosť, kyslosť ani podivná pachuť vám na jazyku nezostanú. Vláknina OptiFibre® účinne pomáha riešiť problémy so zápchou. Vďaka semenám z guarovej rastliny pôsobí aj ako prebiotikum. Odporúčaná dávka je 5-25g denne. OptiFibre® je potravina na osobitné lekárske účely pre dospelých a deti od 3 rokov. Viac informácií na www.optifibre.sk

Pod autorom podpísaným ako "Tlačové správy" vám prinášame články venované rôznym témam, službám a novinkám, ktoré pochádzajú z externých redakcií, agentúr a spoločností. Články prechádzajú našou kontrolu a redakčným zásahom.