Kolagén a jeho priaznivé účinky na ľudské telo

Kolagén je ako výživový doplnok v poslednej dobe často skloňovaný a spájaný s „instagramovou kráľovnou“ Zuzanou Strausz Plačkovou, ktorá ho okrem predaja na svojom e-shope neustále propaguje. Tá však nie je hlavnou témou nášho dnešného článku. Kolagén ako taký, je našou neoddeliteľnou súčasťou a je najrozšírenejším proteínom v ľudskom tele. Pozrime sa ňan z blízka.

Čo je kolagén?

Je to hlavná zložka spojivového tkaniva, ktoré tvorí niekoľko častí tela vrátane šliach, väzov, kože a svalov. Okrem toho má mnoho dôležitých funkcií, vrátane zabezpečenia štruktúry pokožky a posilnenia kostí. V posledných rokoch sú kolagénové doplnky obľúbené a väčšina z nich je hydrolyzovaná. Čo to znamená? Kolagén je bielkovina, ktorú z bežného života poznáme ako želatínu. V tejto forme je však kolagén pre človeka ťažko stráviteľný. Preto sa v prípade potreby dopĺňania kolagénu odporúča kolagén hydrolyzovaný, teda predštiepený. Je stráviteľnejší, lepšie sa vstrebáva a v tele človeka tak dochádza k jeho vysokej využiteľnosti. Existuje aj niekoľko jedál, ktoré môžete jesť na zvýšenie príjmu kolagénu, vrátane bravčovej kože a vývaru z kostí. Veľa žien však uprednostňuje príjem vo forme výživových doplnkov. 

Konzumácia kolagénu môže mať množstvo zdravotných výhod, od zmiernenia bolesti kĺbov až po zlepšenie zdravia pokožky.

Kolagén a jeho hlavné, zdraviu prospešné výhody

Zlepšuje kvalitu a zdravie pokožky

Kolagén je hlavnou zložkou vašej pokožky. Zohráva dôležitú úlohu pri posilňovaní pokožky a môže tiež prispieť k pružnosti a hydratácii. Ako starneme, naše telo produkuje menej kolagénu, čo spôsobuje suchú pokožku a tvorbu vrások. Niekoľko štúdií však ukázalo, že kolagénové peptidy alebo doplnky obsahujúce kolagén môžu pomôcť spomaliť starnutie pokožky znížením počtu vrások a suchosti. Účinky kolagénových doplnkov znižujúce vrásky sa pripisujú ich schopnosti stimulovať vaše telo, aby si samo vytváralo kolagén. Užívanie doplnkov kolagénu môže navyše podporovať produkciu ďalších bielkovín, ktoré pomáhajú štruktúrovať vašu pokožku, vrátane elastínu a fibrilínu. 

Pomáha zmierniť bolesť kĺbov

Kolagén pomáha udržiavať integritu vašej chrupavky, čo je tkanivo podobné gume, ktoré chráni vaše kĺby. Ako množstvo kolagénu vo vašom tele klesá, ako starnete, zvyšuje sa riziko vzniku degeneratívnych kĺbových porúch. Niektoré štúdie ukázali, že užívanie doplnkov kolagénu môže pomôcť zlepšiť symptómy osteoartrózy a celkovo znížiť bolesť kĺbov. Vedci usúdili, že doplnkový kolagén sa môže hromadiť v chrupavke a stimulovať vaše tkanivá k tvorbe kolagénu. Zhodli sa, že jeho užívanie môže viesť k zníženiu zápalu, lepšej podpore kĺbov a zníženiu bolesti. Ak plánujete užívať kolagén v podobe doplnku pre jeho potenciálne účinky zmierňujúce bolesť, odporúča sa začať s dennou dávkou 8–12 gramov.

Podporuje zdravie srdca

Odborníci sa domnievajú, že užívanie kolagénových doplnkov môže pomôcť znížiť riziko srdcových chorôb. Kolagén poskytuje štruktúru tepnám, ktoré sú krvnými cievami a tie prenášajú krv zo srdca do zvyšku tela. Bez nedostatku kolagénu môžu byť tepny slabé a krehké. To môže viesť k ateroskleróze, ochoreniu charakterizovanému zúžením tepien. Ateroskleróza vedie k infarktu alebo dokonca k mŕtvici.

Ďalšie výhody, ktoré kolujú o kolagéne

  • Vlasy a nechty: Užívanie kolagénu môže zvýšiť pevnosť vašich nechtov tým, že zabráni lámavosti. Okrem toho môže stimulovať vaše vlasy a nechty, aby rástli rýchlejšie.
  • Zdravie čriev: Aj keď neexistujú žiadne vedecké dôkazy na podporu tohto tvrdenia, niektorí praktickí lekári propagujú používanie kolagénových doplnkov na liečbu črevnej priepustnosti.
  • Zdravie mozgu: Žiadne štúdie neskúmali úlohu kolagénových doplnkov v zdraví mozgu. Niektorí ľudia však tvrdia, že zlepšujú náladu a zmierňujú príznaky úzkosti.

Pozor!

Užívanie doplnkov s obsahom kolagénu môže viesť k vedľajším účinkom, ako je nepríjemná chuť v ústach, pálenie záhy a pocit plnosti. Ak máte alergiu, kúpte si doplnky, ktoré nie sú vyrobené zo zdrojov kolagénu, na ktoré ste alergickí. Kolagénové doplnky sú vo všeobecnosti bezpečné, používanie je veľmi jednoduché a rozhodne stojí za to vyskúšať ich potenciálne výhody. Samozrejme, každé telo a organizmus sú iné.

Lucia - absolventka marketingovej komunikácie, žijúca v Nemecku a pracujúca v reklamnej agentúre. Miluje výzvy, cestovanie, písanie, pečenie, dobré jedlo a pútavé knihy.