Categories: Novinky

Nový zákon zmenil uvádzanie zliav a cien. Mnohí to ignorujú

Od prvého júla 2024 by malo pre nový Zákon o ochrane spotrebiteľa nakupovanie na Slovensku vyzerať inak. Online prostredie a eshopy totiž podliehajú novému zákonu, ktorý vstúpil do platnosti 1. júla. Pôvodne mal zákon platiť skôr, ale prezidentka Zuzana Čaputová ho vrátila na prerobenie v niektorých krokoch a uchránila tak mnohé eshopy od pohromy. Nákladná investícia na úpravu stránok a zobrazovania zliav sa však nakoniec len posunula o niekoľko mesiacov a zákon vstúpil do platnosti v jeho poslednej schválenej verzii. Týka sa predovšetkým ochrany spotrebiteľa a toho, ako uvádzať zľavy, ako má prebiehať predaj zásielkového typu, reklamačná doba na vrátenie, ale nový zákon prihliada aj na nový typ tovaru akým je digitálna služba, prístup k e-knihám, alebo audio-obsahu za predplatné, čo doteraz zákon ani nepoznal.

nakupovanie online a notebook

Uvádzanie zliav má byť iné

Zákon tiež ukladá povinnosť obchodníkom, aby každú oznamovanú zľavu, alebo každé uvádzané zlacnenie uvádzali s percentuálnym rozdielom reálnej zľavy. Zákon však trochu nemyslí na to, že reálnou zľavou môže byť reálna aj dlhšie, či odstupňovaná priebežným znižovaním. Percentuálny rozdiel má byť vypočítaný od najnižšej predávanej ceny za posledných 30 dní spätne.  Cieľom malo byť uvádzanie skutočnej predávanej ceny za posledných 30 dní, aby mal zákazník jasno v tom, či nebol produkt ešte výhodnejší, ak sa teraz uvádza v šialenej zľave. Niektoré eshopy to tak majú, niektoré podmienku uvádzania zliav vyriešili ukazovateľom všeobecne najnižšej ceny. aká bola v predaji za uplynulých 30 dní. Je však pre niečo také nutné vytvoriť systém, ktorý cenu archivuje a sleduje.

Realita na Slovensku je však trochu iná. Nachádzame 20 eshopov, z ktorých 17 nemá žiadnu úpravu a len tri z nich majú ceny zobrazované inak, alebo nekomunikujú zľavy. Nový zákon mal výrazne zasiahnuť do predaja, no množstvo obchodov skrátka celkom odignorovalo nový zákon. V ČR pritom prebiehajú prísne kontroly a rozdávanie vysokých pokút. Na Slovensku? Niektorí predajcovia sa zhodujú, že samotní úradníci nevedia, ako to má poriadne vyzerať. Presvedčení sú o tom predovšetkým po neistote samotných právnych poradcov, ktorí čakajú na usmernenia a jasnejšie definície toho, ako má nový zákon vyzerať v praxi tak, aby nebol likvidačný pre najmenších predajcov na malých eshopoch, pre ktoré by takáto úprava znamenala mimoriadnu investíciu. Zobrazovanie zliav totiž nie je všetko.

Menia sa aj komentáre a ich zobrazenie

Zásadnou novinkou je aj uverejňovanie recenzií a hodnotení pod produktom. Ak predajca umožňuje hodnotiť len zákazníkom, ktorí si reálne produkt kúpil, musí to na vyzvanie úradov dokázať. V takom prípade sa ho zmena zákona netýka. Problém a pomerne vážny nastáva v inom prípade. Vtedy, ak eshop umožňuje komentovať produkty komukoľvek a neuvádza, či je daný komentár od zákazníka, ktorý si reálne produkt zakúpil. Táto informácia je teraz povinná. Nový zákon týmto sleduje zvýšenie dôveryhodnosti komentárov a hodnotení. Aby neexistovali pochybnosti o tom, že si ich eshop píše sám. Že vychvaľuje produkty, alebo niekto manipuluje s verejnou mienkou prostredníctvom komentárov.