Chuť na sladké: ako sa jej zbaviť prípadne ju obmedziť?

Určite každý z nás pozná ten pocit „mám chuť na sladké„. Tiež patríte medzi ľudí, ktorí nevedia zabojovať s diétami, zdravým stravovaním a správnou životosprávou? Nie ste v tom sami. Vačšina populácie má neustále problémy so stravou a láka ich chuť na sladké, namiesto toho, aby si dali zeleninu či ovocie.

Cukor je sám o sebe „droga“ a najlepšie urobíte, keď zaženiete chuť na tento nezdravý variant stravy vo forme čokolády, zmrzliny či iných obľúbených kalorických koláčikov a keksíkov, ktoré nám núkajú regály v obchodoch priamo pod nosom. Ale ako to spraviť? Určite poznáte ten pocit, ktorý prichádza často po obede: „musím si dať niečo sladké“

Sladké cukrovinky

Zopár rád ako s chuťou na sladké zabojovať:

  • pite menej kávy, káva totiž zvyšuje chuť na sladké
  • pite citrónovú šťavu, tá totiž znižuje obsah cukru v krvi
  • vyraďte sladké limonády a sirupy, skrýva sa v nich až 40g cukru
  • z času na čas si doprajte niečo sladké, nie je dobré sa úplne obmedzovať, z času na čas treba zhrešiť
  • doprajte si B vitamín, spúšťačom chuti na sladké je častokrát stres a ten podporuje, že siahneme po sladkostiach. Doprajte si radšej potraviny s vysokým obsahom vitamínu B
  • namiesto cukru používajte zdravú náhradu – stéviu, prípadne kokosový cukor
  • pečte z celozrnnej a špaldovej múky, pri pečení používajte kvalitnú aspoň 70 percentnú čokoládu, puding varte deťom z nízkotučného mlieka
  • ak vás chytí neprekonateľná chuť na sladké, skúste si dať mentolovú žuvačku, prípadne umyť zuby, verte, že to pomáha

Fit recept za pár minút

5 minútový fit brownie koláčik

potrebné ingrediencie:

  • 1 vajce
  • 2 polievkové lyžice kvalitného kakaa
  • 1 polievková lyžica kokosovej múky (pri špaldovej alebo celozrnnej použite 2 lyžice)
  • 3 polievkové lyžice mlieka
  • 1 polievková lyžica prírodného sladidla (napr. xylitol – brezové sladidlo)
  • 1/2 čajovej lyžičky prášku do pečiva

postup:

Všetky suroviny zmiešajte, nalejte do hrnčeka a dajte do mikrovlnnej rúry. Čas v mikrovlnke môžete prispôsobiť veľkosti hrnčeka prípadne misky, ale ideálny čas je okolo 2-3 minút.

Koláčik si môžete dozdobiť ľubovoľne, napríklad čerstvým drobným ovocím, prípadne preliať šťavou z ovocia.

Želáme vám dobrú zdravú chuť!

koláčik brownie

Nedostatok Horčíka?

Veľmi častou príčinou chuti na sladké je nedostatok horčíka v tele. Ak chceme zvýšiť hodnoty horčíka prirodzenou formou, mali by sme častejšie siahnuť po potravinách ako obilie, ovocie a zelenina. Potraviny bohaté na horčík sú rôzne druhy strukovín ako fazuľa, šošovica a hrach, orechy, avokádo, ryby, mäso a z ovocia najmä banány, sušené marhule a ďatle. Dostatočné množstvo horčíka majú aj niektoré nápoje, ako napríklad pomarančová a grapefruitová šťava a aj také červené víno.

Tipy a nápady pre deti

Ukážte deťom ako sa zdravšie stravovať. Čo takto na raňajky toasty „postrašiť“ ovocím, namiesto sladkej čokoládovo-orieškovej nátierky?

Výroba zmrzliny môže byť zábava! Rozmixujte sezónne ovocie, napríklad: maliny, jahody, čučoriedky a rôzne iné drobné ovocie. Prípadne mimo sezóny banány či jablká. Pridajte náhradu cukru vo forme stévie a dajte zamraziť. Na zjemnenie chuti môžete pridať smotanu, ale tu už tých kalórií bude viac. Čo takto skúsiť zdravší variant mliečnej ryže? Uvarte ryžu (možte použiť aj celozrnnú), pridajte celú škoricu a trochu trstinového cukru a nechajte variť, kým sa mlieko celkom neodparí. Ryžu si ozdobte podľa ľubovôle.

Ovocie bobulové, záhradná zmes

Hádam vám niektoré rady pomohli a vzali ste si aspoň menšie ponaučenie do budúcna ako so sladkým zabojovať.

Zuzka - absolventka štúdia cestovného ruchu,mamina 2 synov a manželka, ktorá rada spoznáva nové miesta. Má rada filmy,knihy a športy,či už pasívne alebo aktívne.