10 druhov sezónnej októbrovej zeleniny. Vtedy je najchutnejšia…

Tekvica, červená repa, baklažán, či rukola. Október má pre všetkých labužníkov pripravené množstvo pochúťok! Zistite, aká zelenina má sezónu práve v októbri a naplňte svoj nákupný košík všetkými druhmi týchto dobrôt. Aj keď je mnoho z nich dostupné celoročne, jeseň je to obdobie, kedy z nich vyťažíme maximum. Sú nie len krásne pestré, ale prinášajú množstvo výživných látok pre vaše telo.

Petržlen

Petržlen je mimoriadne zdravý! Je to okrem iného spôsobené značným množstvom minerálov železa a vápnika, ako aj bielkovín a vitamínov. Pokiaľ ide o vitamín C, petržlen je dokonca jednou zo špičkových hviezd so 166 miligramami na 100 gramov. Ale pôsobivý je aj obsah vitamínu A. Dennú potrebu pokryje iba 5 gramov jemne nasekanej petržlenovej vňate, to znamená asi 2,5 polievkovej lyžice. Nechýba v ňom ani vitamín A a minerály ako draslík, vápnik a horčík.

Rukola

Pikantný a mierne horký šalát poznáme pod názvom rukola. Za svoju jedinečnú arómu vďačí horčicovým olejom v listoch. Obsahuje tiež kyselinu listovú a vitamíny skupiny B, ktoré môžu okrem iného predchádzať kardiovaskulárnym ochoreniam a demencii. V chladničke zostane rukola čerstvá asi jeden až dva dni prikrytá vlhkou handričkou.

Baklažán

Baklažán je skutočným pomocníkom na chudnutie, pretože obsahuje málo kalórií a je prakticky bez tuku. Baklažány sú pre svoj vysoký obsah draslíka tiež ideálnou diétnou potravinou. Nízky obsah uhľohydrátov z nich robí perfektnú voľbu pre ľudí, ktorí hľadajú niečo s nízkym obsahom sacharidov. Je ideálny aj pre diabetikov.

Zelená fazuľa

Na rozdiel od iných druhov fazule, zelené fazuľky je možné konzumovať celé. Jedlé sú nielen jadrá, ale aj struky. Vzhľadom na látku phasin, ktorá sa vplyvom tepla stáva neškodnou, je však dôležité variť fazuľu vždy päť až sedem minút. Potom už nič nestojí v ceste zelenému pôžitku! Čerstvo zozbieraná fazuľa je obzvlášť bohatá na vitamíny B.

Tekvica

Či už hokkaido alebo klasická tekvica – konečne je jesenná zelenina opäť v sezóne! Tekvica má veľmi málo kalórií a vďaka svojej dobrej stráviteľnosti sa dá vynikajúco pripraviť v diétnej kuchyni ako ľahké jedlo alebo pre malé deti. Obsahuje veľa vitamínov a minerálov. S 300 miligramami na 100 gramov dužiny sú tekvice obzvlášť bohaté na draslík, ktorý reguluje rovnováhu tekutín v tele.

Mrkva

Táto chrumkavá zelenina patrí medzi najpopulárnejšie druhy zeleniny. Napriek tomu, že je k dispozícii celoročne, najväčšia a najchutnejšia ponuka je od septembra do decembra. Tip: Mrkvu vždy konzumujte s trochou oleja. Iba tak môže telo v tukoch rozpustený v tukoch rozpustený betakarotén obsiahnutý v zelenine.

Cvikla

Krásna farba a ideálna nízkokalorická potravina do žalúdka. Betacyanín, pigment z červenej repy, chráni bunky pred rakovinou. Obsahuje tiež niekoľko ďalších živín, ako napríklad vlákninu, železo, vitamíny C a B a draslík. Dá sa využiť na mnoho spôsobov.

Cibuľa

Cibuľa, či už červená alebo biela je skutočne zdravá, pretože dodáva telu životne dôležité látky vrátane vitamínov zo skupiny B. V cibuli je tiež dostatok vitamínu C a draslíka.

Špenát

Táto zelená zelenina poskytuje dostatok minerálov. Zvlášť zinok, ktorý sa podieľa na regulácii metabolických mechanizmov. Špenát obsahuje kyselinu šťaveľovú, o ktorej môžete vedieť, že keď sa jej najete, vaše zuby pôsobia trochu matne. Kyselina bráni vstrebávaniu minerálov, preto ich telo nedokáže úplne využiť.

Biela kapusta

Kapusta je výdatná a zdravá zelenina. Je nie len cenovo dostupná, ale môže aj veľmi chutiť, ak je teda správne pripravená. Dodáva telu množstvo cenných živín, najmä v zime, keď máme občas nedostatok vitamínov. Všestranná biela kapusta vyzerá dobre na každom tanieri ako príloha či hlavné jedlo v podobe šalátu.

Lucia - absolventka marketingovej komunikácie, žijúca v Nemecku a pracujúca v reklamnej agentúre. Miluje výzvy, cestovanie, písanie, pečenie, dobré jedlo a pútavé knihy.